INSTYTUT SZTUK WIZUALNYCH

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
[ aktualności ] >> najnowszy >> Maurycy Baryga / EMOCJONALNOŚĆ CIAŁA

Maurycy Baryga / EMOCJONALNOŚĆ CIAŁA





Maurycy Baryga - ur. w Poznaniu w 1996 roku. Obecnie student Grafiki Warsztatowej I roku II stopnia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Studia licencjackie odbył na kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych, na specjalizacji Krytyka i Promocja Sztuki, które ukończył dyplomem z wyróżnieniem w 2018 r. Opiekunem teoretycznej pracy dyplomowej był dr Jan Wasiewicz. Promotorem praktycznej pracy dyplomowej był prof. Piotr Szurek. Artysta brał udział w wystawach zbiorowych, krajowych, oraz międzynarodowych (FIGURAMA 2017). Jest autorem podyplomowej wystawy indywidualnej, która w 2018 r. odbyła się pod patronatem i w przestrzeni Rodriguez Gallery w Poznaniu.

Emocjonalność ciała to tytuł serii grafik, które są częścią pracy dyplomowej. Projekt jest wizualizacją relacji ciało – emocje, świadomość - podświadomość. W pracach chciałem ująć delikatne połączenie cielesności z emocjami przeżywanymi w ciele i poprzez ciało. Nieodłącznym elementem cielesności jest niekontrolowana przypadkowość. Wymyka się ona próbie idealizacji i uporządkowania. Widok ciała wywołuje w nas często skrajne emocje. Z jednej strony jesteśmy w nim ograniczeni, z drugiej to ciało otwiera nas na świat, to centrum przeżywania, stanowiące o tym, kim jesteśmy. Cielesność jest zalążkiem doświadczenia, zarówno przyjemności i rozwoju, jak i konfrontacji z materialnością. Nie ważne na jaki aspekt kultury spojrzymy, ciało w niej dominuje, jest wszechobecne, jesteśmy od niego uzależnieni. Zaprzeczenie naszej cielesności jest niemożliwe. Praca składa się z 13 matryc o różnych wymiarach. Samo przygotowanie matryc jest inspirowane doświadczeniami rysunkowymi. Zastosowano techniki pozwalające na wpisanie roli przypadku - takie jak lawowanie kwasem czy odprysk. W procesie druku wykorzystana została bibuła japońska i olej makowy, w celu nadania odbitkom swoistej mięsistości. Przy drukowaniu ślad farby z matrycy rozlewa się, wnikając w strukturę papieru. Owe połączenie tworzy odbitki o wyjątkowej delikatności, transparentności, a jednocześnie pozostawia niemalże cielesne wrażenie organiczności i tkankowości. Powstałe prace odnoszą się do powiązania materialności ciała z przeżywanymi w nim i przez nie emocjami. Są próbą odzwierciedlenia delikatnej relacji jaka między tymi aspektami zachodzi.

kuratorzy: Maryna Mazur, Piotr Szurek

 

Zmień na język polski Change language to English

Paweł Andrzejewski / UAP Poznań
Informator ISW

Plany zajęć

projekt: Patrycja Morawska